Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

20. 9. 2017
Rubrika: Komentování

Kult kliku

Autor: Lukáš Kovanda

27.03.2009 01:00

Lidé to mají v sobě. Družně v myšlenkách propadat kultům, brát zrovna módní metafyzično za odvěkou realitu, vzývat spasitele. Myšlenky vedou k činům. Sotva se dovtípili, jak osudově si je podmanil kult dluhu, kolektivním pohybem počali vzývat spasitele. Jenže Barack Obama není z roty krotitelů dluhů: k multimiliardovému oddlužení nevede sebevíce masové skandování rovnice „Obama = změna". Přichází druhé vystřízlivění.

Lidstvo si pohrává i s jinými opiáty. Třeba těmi zelenými. Původně nezištná snaha nemnoha chránit životy i jiné než člověčí, pokorné sklonění se před přírodou churavějící z průmyslové revoluce, se v běhu doby přeměnila ve stádové politikum, v náboženství mas, v nepostradatelný prvek image nadnárodních společností, v součást jejich korporátní kultury.

Každý se dočká svých patnácti minut slávy, zavěštil si proslule Andy Warhol. Jen vyhlížel další kolektivní pohyb. Reality show, YouTube, Facebook, fotomobily. Být „slavný" - instantně, bez zásluh - je dnes snazší, než kdy jindy. I tady se nadějeme prozření. Soukromí a anonymita budou brzy ceněné jako nikdy. Až stádu dojde, kam se zase vydalo.

Vejití ve známost, dříve odměna za píli, talent i štěstí, se smrskává na téměř nutný výstup ochoty šokovat masy. I to je další kult, kult šoku, jenž též jednou vyprchá. Tehdy, až bude finálně rozložen milióntým šokem, prvním, který vůbec není už hoden svého jména. Co s šoky, které nešokují?

Informační technologie, to je špatný výraz. Informují jen ty, kdo tomu chtějí. Ty samé, co by dříve hledali v prachu knihoven: klik sem, klik tam, je to. Ostatní, co nehledali v knihovnách, nehledají na webu. Baví se, často si myslí na těch svých patnáct minut. Klik sem, šok tam, je to.

Informovanost nevzkvétá, naopak. Informační technologie stmelují do stád snáze. Kliká se za nové kulty. Dějinná poučení existují, leč fungují jen zpola: každý nový kult, má-li být úspěšný, musí být prodáván s nálepkou „teď je to fakt jiné".

Kultuvzdorní lidé jsou stále cennější. Važme si jich - nenechávají zapomenout na to, co už lidstvo dávno a lépe vymyslelo.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   září 2017

PoÚtStČtSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930