Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

26. 8. 2016
Rubrika: Pop-ekonomie

Lady Gaga: bude brát vše?

Autor: Lukáš Kovanda

17.12.2009 00:01

„Jsem z toho poněkud v rozpacích, leč musím přiznat, že teď poslouchám Lady Gagu," svěřuje se na svém blogu Gregory Mankiw, profesor ekonomie z Harvardu a někdejší šéf ekonomických poradců prezidenta George Bushe juniora. Prý mu její hudba připomíná tu od Blondie, což jej vrací do studentských let. Zvláště v oblibě má skladbu Bad Romance. Klip k ní se mimochodem odehrává v jakýchsi bělostných lázních - Lady Gaga je zdrogována supermodelkami a následně prodána ruské mafii do sexuální poroby.

Lady Gagu, vlastním jménem Stefanii Germanottovou, však neobdivuje zdaleka jen harvardský ekonom. Ve webovém světě se letos může směle zařadit do společnosti Michaela Jacksona a prasečí chřipky, tedy nejvyhledávanějších sousloví. Ruku si s ní dokonce podala již též britská královna Alžběta II. Třiadvacetiletá rodačka z New Yorku je prostě na dobré cestě stát se globální superhvězdou. Může přitom zářit ještě jasněji než superhvězdy minulých ér.

Jak totiž v knize The Winner-Take-All Society argumentují ekonomové Robert Frank a Philip Cook, nové a nové technologie umožňují, aby se talent několika nejlepších umělců rozséval po planetě se stále větším dosahem. „Fenomén trhů, na nichž vítěz bere vše, je čím dál tím patrnější, jelikož technologie významně násobí sílu a dosah nejtalentovanějších umělců. Nyní, když většina hudby, kterou posloucháme, pochází z nahrávek, je klidně možné, aby hlas nejlepšího tenora zněl v jeden okamžik doslova na každém místě na světě," píší v díle z roku 1995. Alan Krueger se ve studii The Economics of Real Superstars z roku 2003 dopočítal, že zatímco v roce 1982 „shráblo" pět procent nejvíce vydělávajících pěvců populární hudby 62 procent koncertních tržeb, v roce 2003 už to bylo 84 procent. Poptávka po superhvězdách je prostě stále intenzivnější.

Web 2.0 byl přitom před šesti lety ještě v plenkách, Facebook ani YouTube neexistovaly. Lady Gaga dnes může svůj talent - a své „špatné romance" - šířit po světě i těmito kanály.

 



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.29

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   srpen 2016

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031