Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

19. 4. 2019
Rubrika: Pop-ekonomie

Starší lidé jen čekají na smrt, mýlí se mnozí mladí

Autor: Lukáš Kovanda

19.08.2010 08:43

U a L - v souvislosti s ekonomickou krizí dvě hojně omílaná písmena. Optimisté věří, že krizové měsíce šmahem odezní, ta či ona ekonomika opíše křivku ve tvaru písmene U a hospodářská situace se vrátí do relativní pohody předkrizových let. Pesimisté to vidí na literu L. Po propadu přijde táhlá stagnace, "plácání se na dně", relativní pohoda předkrizových let už možná navždy zůstane jen vzpomínkou.

Tatáž písmena ovšem mohou vystihnout nejen krize finanční a ekonomické, nýbrž i ty životní. 
Psychologové a další vědci se dnes snadno shodnou na tom, že celková spokojenost člověka během života následuje právě křivku ve tvaru písmene U. Relativně spokojení jsme za mlada a ke stáru, zatímco krizová léta nastávají kolem čtyřiceti či pětačtyřiceti let; životní spokojenost tehdy snižuje třeba výchova dětí nebo prozření, že mnohé ze snů a aspirací mládí se již prostě nenaplní. Kolem šedesátého roku života přichází definitivní smíření s osudem, děti jsou již povětšinou odrostlé a přehnané ambice ty tam. Navrací se pohoda spokojených let.

Lidská mysl, jak známo, obvykle barví minulost na růžovo a to nejčernější z minula vypouští zcela. Proto ti dříve narození tak teskní nad mládím, i když pak v psychologických studiích vyjde najevo, že jsou vlastně stejně spokojeni jako zamlada - že opsali křivku U. Tato stýskání ovšem mají řadu efektů a mimo jiné i ten, že v mladých posilují dojem, že stáří je už jen čekání na smrt proložené nářky nad revmatem a zdraženými rohlíky.

Zatímco životní spokojenost objektivně opisuje křivku U, mladí subjektivně očekávají, že se jejich životní spokojenost vydá po stopě písmene L. Badatelé John Garry a Maria Lohanová z univerzity v Belfastu v nedávné studii argumentují, že tato záměna L za U vede mnohé mladé lidi, a zejména mladé muže, k rizikovému jednání, kouření či opíjení se. Čím pesimističtěji vidí mladí lidé stáří, tím silnější jsou jejich sklony opíjet se či provádět rizikové aktivity - mají totiž pocit, že už je v životě stejně nic lepšího nečeká. Tyto dojmy umocňují kromě řečených (falešných) průpovídek starých o "pohádce mládí" třeba i marketingoví šíbři, pro něž jsou mladí oblíbenou cílovou skupinou a kteří ve snaze prodat jim ten či onen produkt vypočítavě pěstují (falešný) kult mládí.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.37

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   duben 2019

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930