Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

28. 4. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Proč v autobazarech prodávají samá "šméčka"

Autor: Lukáš Kovanda

24.10.2010 18:28

Ani živočišné pudy, ani identita, ale "citrony". Ač je autorem blogu nedávno zpovídaný nobelista George Akerlof v poslední době zmiňován hlavně v souvislosti s knihami Animal Spirits (Živočišné pudy; sepsal společně s Robertem Shillerem) a Identity Economics (s Rachel Krantonovou), proslulost si získal díky třináctistránkovému eseji The Market for "Lemons" (Trh s "citrony") z roku 1970. Za něj získal Nobelovu cenu.

"Citrony", to jsou v hovorové angličtině nepříliš kvalitní ojetá auta, jež třeba pod kapotou ukrývají nějakou tu vadu z únavy materiálu.

Naproti tom "třešinky" ("cherries") jsou zachovalé, stále poměrně kvalitní vozy z druhé ruky - s nimiž například sporadicky vyjížděl sváteční řidič. Akerlof se na trh ojetin zaměřil v půli šedesátých let proto, že zkoumal obecnější hospodářské cykly. Zajímalo jej tak i to, proč se cyklicky vyvíjejí prodeje vozů - proč si lidé kupují nová, a ne ojetá auta, či naopak.

Dospěl k poznání, že jelikož kupující v autobazarech nikdy nemají tolik informací jako prodávající, nemohou s jistotou vědět, zda si pořizují "citron", nebo "třešinku". Pro jistotu tak považují auto z bazaru za průměrně kvalitní a jsou ochotni platit pouze za průměrnou kvalitu. To ovšem značí, že majitel výborně udržovaného vozu, třeba onen sváteční řidič, nemůže v bazaru vůz prodat za cenu, jež by odpovídala jeho kvalitě. Majitelé kvalitních ojetin je tedy v bazaru raději vůbec nebudou nabízet. Stažení "třešinek" z trhu ovšem vede kupující k tomu, že dále sníží svá očekávání ohledně kvality ojetin. Trh tak vyklidí i majitelé ojetin průměrné kvality ("polotřešinek", "polocitronů"). Výsledek? "Kvalita" je z trhu zcela vytěsněna a po bazarech se prodávají "šméčka".

Paralely s trhem s "citrony" existují jinde, třeba na pojišťovacím trhu. Poptávka po pojištění bude vyšší u těch, u nichž je vyšší i pravděpodobnost, že k pojistné události dojde (třeba u řidičů, kteří jezdí riskantně). Pojišťovna však je v informační nevýhodě, jelikož neví, jaký je kdo řidič. S nehodami špatných řidičů bude růst i výše pojistného, což vytěsní z pojišťovacího trhu "kvalitu", tedy ty, kdo řídí opatrně a dobře. Zůstanou pouze nezdární šoféři.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.12

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   duben 2017

PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930