Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

28. 4. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Jak nás obírají, aniž to tušíme: Coca-Cola, aerolinky,...

Autor: Lukáš Kovanda

25.11.2010 00:01

Potěcha ze spotřeby závisí i na okolnostech konzumace. Tatáž plechovka koly, již koupíme v automatu za dvacku, nejspíše přinese vyšší potěchu v parnu než ve dnech chladnějších - hasíme totiž zřejmě i naléhavější žízeň.

Nemění-li provozovatel automatu zrovna cenu, onu dvacku přitom vhodíme v zimě i v létě. Náš takzvaný spotřebitelský přebytek (rozdíl mezi cenou, již jsme ochotni zaplatit, a cenou, již skutečně platíme) z té plechovky pak bude vyšší právě v letním parnu. I proto Coca-Cola uvažuje o uvedení automatů, jež by nápoje zdražovaly s růstem okolní teploty - tak by byla spotřebitelova "potěcha navíc" umenšena, jeho přebytek stlačen. Byl by "obrán", aniž by si to musel nutně uvědomit.

Firmy se snaží zpeněžit spotřebitelský přebytek i jinak. Zatímco ještě v 90. letech bylo létání obřadem a letenka - zakoupená v reprezentativní prodejně aerolinky - měla podobu malé knížečky, dnes si zájemce vyřizuje skoro vše sám. Na webu zvolí let, vytiskne cár papíru - letenku - a zaplatí, ideálně (z hlediska aerolinky či příslušné banky) opět přes web. Sám se pak i odbaví. Jídlo na palubě už není automatické, naopak se přemítá nad zpoplatněním palubních toalet či dokonce stáním za letu.

Ani koupě hudební nahrávky již není takovým obřadem. Potěcha konzumenta z alba Nirvany byla patrně vyšší než potěcha, jíž se dnes spotřebitel dočká, kupuje-li nahrávku některé z momentálních hvězd v hypermarketu. (Může se vůbec stát z kapely kult, prodává-li se její hudba hned vedle čínských svetrů a levných salámů?) A videohry? Ty doprovázel manuál, málem knížka, jež do hry dobře uváděla, kdežto dnes zákazník získá místo toho jen neosobité "pédéefko".

"Potěcha navíc" z umně vyvedeného manuálu či z rodícího se kultu je ta tam. Z hlediska HDP ekonomiky to ale není na škodu. Desetkrát více prodaných alb rychloobrátkových hvězd navýší HDP více než prodej jednoho alba - byť aspirujícího být kultovním -, jež posloucháme dokola třeba s desetkrát větší potěchou. Potěchu statistiky neměří, prodané kusy ano.

Samozřejmě je spotřebitelský přebytek stlačován i konkurenčním bojem, ale možná to vše vysvětluje Easterlinův paradox, jež praví, že spokojenost lidí od určité úrovně již s dalším růstem HDP dané země nestoupá. Roste-li HDP na úkor spotřebitelského přebytku, oné "potěchy navíc", žádný div.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.28

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   duben 2017

PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930