Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

20. 10. 2017
Rubrika: Po(p)střehy

Proč dárky nosí Ježíšek

Autor: Lukáš Kovanda

23.12.2010 00:01

Dárky nosí Ježíšek. Jasně to plyne ze studií slovutných ekonomů. Proslulý je v tomto ohledu 17 let starý spis Joela Waldfogela, profesora ekonomie z Yaleovy univerzity. Dospěl k poznání, že vánoční obdarovávání je velmi neefektivní.

Pro měření neefektivit v daňové oblasti užívají ekonomové pojmu „umrtvená ztráta". Vyjadřuje ztráty ekonomiky plynoucí ze změn chování firem a jednotlivců, na něž je berně uvalena. Waldfogel dal tuto teorii do souvislosti nikoli s daněmi, ale s Vánocemi. Vypočetl, že - opět to bude znít nehezky - „umrtvená ztráta Vánoc" činí v průměru deset procent až třetinu z ceny dárků (viz také článek autora blogu z roku 2007). To proto, že dárky se ne vždy strefí do tužeb a přání obdarovaných. K „umrtvené ztrátě Vánoc" by nedošlo jen tehdy, pokud by si každý kupoval dárky kud sám nebo by pod stromeček dostával vždy jen obálku s hotovostí. Tak to však nebylo, není a nebude.

Vzhledem k tomu, že podle průzkumu společnosti GfK letos Češi v průměru za dárky utratí maximálně 6300 Kč, znamená to, že z celkové sumy na dary - více než 66 miliard korun - jde až 22 miliard „do ztracena".

Vánoční obdarovávání jde s lidským pokolením už tisíce let. Ale ta neefektivita! Takové nedosahuje ani česká státní správa. Nedosahovali jí snad ani bankéři z Wall Streetu před finanční krizí, kterou rozpoutali! To zkrátka projde jenom Ježíškovi. A procházelo mu to už za Přemyslovců, za císaře pána, za protektorátu, za bolševika. Takovou hroší kůži, takovou schopnost docílit svého za každého režimu nemá ani ten nejotrlejší z otrlých. To zmůže jedině Ježíšek!

Ostatně není divu. Ekonom Waldfogel počítal ztráty čistě materiálního rázu: nezapočetl pohlazení na duši, jež nám dárky přinášejí. A toto pohlazení ztrátu z neefektivity více než kompenzuje - i když jinak než finančně. A to je právě Ježíškova práce. Sice není levná - jen letos u nás vyjde až na 22 miliard -, ale i tak za to stojí. Všichni totiž máme Ježíška v sobě. Toužíme hladit po duši i být hlazeni. A hlavně o svátcích. Vánoce a Ježíšek ztělesňují dokonalou efektivitu ducha.

Tak šťastné a veselé! A nepředřené ani nevydřené...



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.33

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   říjen 2017

PoÚtStČtSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031