Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

17. 8. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Nechat vniknout... a vyniknout aneb Láska v house

Autor: Lukáš Kovanda

30.01.2011 00:01

Nová česká hudba mizí z éteru. Rádia ji pouštějí čím dále tím méně - nenabízejí ji. Čest tuzemských pěvců loni zachraňoval omílaný popěvek Láska v housce Olgy Lounové a Ondřeje Ládka alias Xindla X, který tak trochu míří k věci. "Vždyť víš, co chci - Já vím,/ ale nejde o to, kdo co chce, / (...) / Vždyť víš, co chci - Já vím,/ ale nabídka určuje poptávku," zpívají.

Již léta bývají tuzemská rádia terčem kritiky pro svoji neochotu pouštět do éteru nové, neokoukané, možná i nadějné. Proč, když archiv nabízí časem prověřené "poklady". Stejně tak se proslýchá, že když už chce někdo nový a neokoukaný do éteru vniknout a vyniknout, musí mít za sebou manažerskou figuru, co se vyzná, co ví, jak to s šéfem té které stanice "skoulet". Nová a neokoukaná navíc musí být otevřena, vlastně rozevřena, možnosti nechat pak vniknout onu figuru.

Nabídka rádií - to, co se line z éteru - je tudíž určitým způsobem manipulována. Je ovlivňována i jinými zájmy, než je blaho posluchače. Potud pějí Lounová s Xindlem výstižně - nabídka určuje poptávku. Shodli by se i s Johnem Kennethem Galbraithem. Jeden z nejproslulejších ekonomů dvacátého století měl za to, že zejména velké firmy, korporace, mají nad spotřebiteli takovou moc, že jim jsou schopny "naočkovat", co si mají kupovat - masivním marketingem, rafinovanou reklamou jim do hlav vtloukají, co je výhodné z pohledu těchto korporací, aby bylo kupováno.

Milton Friedman, Galbraithův ideový protipól, naopak hlásal, že spotřebitel není ničím jiným spoután než jen svou vůlí - že je mu vlastní svoboda volby. Refrén písně - "nabídka určuje poptávku" - by tedy Friedmanovým uším nejspíše nelahodil. Jak to je, určuje nabídka poptávku (Galbraith, Lounová, Xindl X), či poptávka nabídku (Friedman)?

Ne nadarmo se ekonomové zaklínají tezí o vzájemném působení nabídky a poptávky.
Mocná manažerská figura může dát vyniknout nové a neokoukané. Krátkodobě tudíž ovlivní nabídku, zmanipuluje posluchače. Běda však, shledá-li posluchačstvo, že v daném případě zrovna o nasazení do "plejlistu" rozhodly jiné kvality než pěvecké. To pak přeladí jinam - odmítne poptávat. Dlouhodobě je to tedy poptávka, která určuje nabídku.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.19

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   srpen 2017

PoÚtStČtSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031