Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

22. 11. 2017
Rubrika: Po(p)střehy

Umělec, co si říká o stovky milionů... za smrt a diamanty

Autor: Lukáš Kovanda

27.03.2011 16:30

Tak, a tohle je všechno?! pomyslí si zřejmě nejeden návštěvník florentského Starého paláce (Palazzo Vecchio), v jehož útrobách momentálně dlí diamantová lebka, proslulé to dílo britského umělce Damiena Hirsta.

Pro lásku boží ve Florencii. Foto Lukáš KovandaPoté co lebku posázenou 8601 diamanty (autor blogu o ní psal již v roce 2007) obřadně obejde, je už ovšem zřízencem vyháněn ze setmělé místnůstky.  Ve frontě čekají další. Podobně zřízenci nahánějí a vyhánějí například ty zájemce, kteří zatouží v hanojském mauzoleu spatřit balzamovaného komunistického strýčka Ho Či Mina.

Strýček Ho, pravda, vybízel k odříkavému žití, ale mnozí jeho kolegové ohánějící se srpem a kladivem (například afričtí diktátoři neblahé paměti) či bossové kolumbijských drogových kartelů by zřejmě byli jedinými možnými zájemci o diamantovou lebku - cosi tak okázale povrchního -, nebyla-li by ovšem zrovna dílem Hirstovým. Jemu to projde - on jediný mění kýč s názvem Pro lásku boží v cosi více. Tak obratně, že lebku zamýšlel roku 2007 koupit zpěvák George Michael, tedy žádný mafián či diktátor, za nějakých padesát milionů liber. (Nebyl jediným zájemcem a nebýt příchodu hypoteční krize, jež trh s uměním zchladila, nejspíše by za tolik prodána byla.)

Ale možná to byl Hirstův záměr - stvořit objekt, na nějž půjdou skvěle uplatnit všechny možné marketingové kejkle (smrt a diamanty, to přece výtečně prodává!), a který tudíž "nastaví zrcadlo". V něm se spatří všichni ti, co lebku zhlédli a prozřeli, že vlastně jen podlehli marketingu, jenž bulíkuje, že povrchní okázalost je čímsi více.

Pak by ale Hirstova lebka paradoxně byla i uměním, ne pouze marketingem. Nesla by totiž hlubší poselství, ačkoli jen to o naší manipulovatelnosti a bezbrannosti tváří v tvář sofistikovanému marketingu.

Ostatně - jak příznačné! - ani diamanty, podstatná složka díla, nejsou ceněné proto, že by byly vzácné (jako je tomu třeba v případě zlata), nýbrž proto, že jejich cenu na světových trzích z velké části vyhání vzhůru nejúspěšnější marketingové motto dějin: "Diamanty jsou věčné" (viz též článek autora blogu). Protože jsou věčné, garantují věčnost lásky, a jsou tedy nepostradatelným svatebním artefaktem, sugeruje to motto. A jaká jiná je láska boží, láska dokonalá, když ne věčná?

Lukáš Kovanda, Florencie



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  6.43

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   listopad 2017

PoÚtStČtSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930