Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

24. 6. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Jak vyzrát na nejistotu stran budoucnosti aneb Nazdařbůh

Autor: Lukáš Kovanda

24.04.2011 00:01

Nejistota. Je všude kolem nás. A hlavně před námi. Každé přemítání nad budoucími dopady nynějších činů je nutně nejisté.

Ekonom Frank Knight už ve třicátých letech odlišil riziko od ryzí, knightovské nejistoty. Zatímco riziko je ještě jakžtakž spočítatelné - jsme schopni určit alespoň, s jakou pravděpodobností vyústí naše současné rozhodnutí v ten či onen důsledek -, v případě ryzí nejistoty jen tápeme a vrháme se nazdařbůh do temnot budoucnosti.

"Nazdařbůh", to slovo už etymologicky odkazuje na boha; starořečtí lučištníci se modlili k některému z bohů (zvláště k Apollonovi), aby jim "vypomohl" s náhodnou složkou při střelbě na terč. I nejnepatrnější úchylka totiž může způsobit, že sebelepší střelec chybí. Lučištník mohl trénovat sebevíc - slovy ekonomů: mohl minimalizovat riziko neúspěchu do úmoru -, ale když se dostavil třes, když se náhle - v rozhodujícím okamžiku - vkradla rozptylující myšlenka, minul. Ryzí nejistotu, zda se tak stane, či ne, měl v rukou bůh.

Jan Amos Komenský napíše o stovky let později ve své Analytické didaktice, že "vyučivati, učiti se nebo něco konati nazdařbůh jest projevem nedostatku teorie". To není náhodné; neurovědec Merlin Donald odlišuje dvě základní fáze kulturního rozvoje lidského myšlení - mytickou a teoretickou.

Zatímco starořečtí lučištníci (zosobňující onu mytickou fázi) ještě pálili na terč, modlíce se na zdar k bohům, učenci přibližně téže doby v čele s Aristotelem pomalu počali rozvíjet zcela nový způsob, jak se utkat s ryzí nejistotou - prostřednictvím vědeckých teorií. Na ně navázali vědci Komenský, Donald, Knight i autorem blogu nedávno zpovídaný Douglass North, vůdčí představitel takzvané nové institucionální ekonomie.

Právě instituce jsou podle Northa zcela zásadní pro rozvoj civilizace, pro ekonomický růst. Proto, že snižují ryzí nejistotu a vnášejí do společnosti řád. Instituce jsou přitom všeobjímajícím označením jak pro formální pravidla (ústava, zákony, regulace), tak pro neformální omezení (konvence, normy chování), a odrážejí víru či přesvědčení lidí. Jsou tudíž utvářeny na podkladě jazykového a kulturního dědictví daného národa - ať už toho z fáze mytické (mýty, náboženská tabu, předsudky), či teoretické.

Zde je třeba hledat kořeny enormních rozdílů ve vyspělosti a bohatství jednotlivých států a národů.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  6.43

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   červen 2017

PoÚtStČtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930