Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

30. 9. 2016
Rubrika: Pop-ekonomie

Bohaté ženy jsou náchylnější k rakovině, zjistili vědci

Autor: Lukáš Kovanda

10.04.2011 00:01

Zdraví si ani za peníze nekoupíš, říká známé moudro. Něco na tom je, avšak pravdou zůstává, že bohatí mívají přístup k lepší lékařské péči, mohou vydat více - aš už korupčně či legálně - za nadstandardní zacházení a za léčbu ve špičkových zařízeních. Mohou též investovat více do prevence - do zdravého způsobu života. Tím vším mnohdy riziko závažného onemocnění snižují - alespoň v porovnání s chudšími. Avšak pozor, v podobném duchu lze moudro poněkud převrátit: za peníze si i nemoc koupíš.
A hned jednu z nejvážnějších, rakovinu.

Jak totiž vyplývá z nové studie uveřejněné v žurnálu Archives of Dermatology, nejnáchylnější k onemocnění rakovinou kůže jsou bohatí. Lépe řečeno: bohaté ženy. Riziko, že se u dívky či dámy oplývající penězi rozvine zákeřné nádorové onemocnění, je téměř šestkrát vyšší než u jinak srovnatelné ženy, jež ovšem takovým bohatstvím neoplývá. Badatelé to zjistili studiem dat shromážděných za posledních dvacet let, která se týkala žen - Kaliforňanek - ve věku 15 až 39 let, jimž byl diagnostikován zhoubný melanom. Celkem šlo o více než 3800 případů.

"Původně jsme se domnívali, že slunečnější oblasti se přirozeně budou vyznačovat i vyšším výskytem melanomu (...) oblast však překvapivě neurčovala pravděpodobnost onemocnění tolik jako socioekonomický status," říká k výzkumu Christina Clarkeová, badatelka z Institutu prevence rakoviny v Kalifornii.

A vysvětlení? Zámožnější dívky a ženy - ty s vyšším socioekonomickým statusem - si mohou dopřát více dovolených v prosluněných oblastech (třeba v plážových resortech) s poměrně velmi intenzivním UV zářením, navštěvují častěji solária či jednoduše tráví více času "jen tak venku", třeba na nákupech či při joggingu, nikoli v kanceláři nebo "u pásu". Za snědostí se ženou i z toho důvodu, že musejí dostát svému vyššímu společenskému statusu, aš už proto, aby se ve vybrané společnosti - v níž se bledost stále příliš nenosí - necítily bledě či aby nedělaly ostudu svému zámožnému choti (jenž by je pak snadno mohl vyměnit za "opálenější model" a jejich status tak povážlivě snížit).



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  6.93

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   září 2016   >>

PoÚtStČtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930