Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

15. 12. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

I ženy jsou ješitné, prokázali vědci

Autor: Lukáš Kovanda

12.05.2011 11:12

Krása není než příslibem štěstí, poznamenal Stendhal ve svém spisu O lásce.
O 189 let později podrobují úvahy francouzského literáta důkladné analýze ekonomové Daniel Hamermesh a Jason Abrevaya - ve studii nedávno vydané pod hlavičkou německého Institutu pro výzkum práce se ptají, zda a do jaké míry je krása člověka, jeho libý fyzický vzhled, klíčem ke štěstí, k životní spokojenosti.

Studie tak propojuje dva poměrně nové podobory ekonomie (jež se významněji rozvíjejí až tak v posledních patnácti letech), a sice "ekonomii krásy" (beauty economics; viz též rozhovor s jejím klíčovým představitelem, právě Hamermeshem) a "ekonomii štěstí" (happiness economics; viz též rozhovor s jejím klíčovým přdstavitelem, Bruno Freyem). Hamermesh přitom před dvěma lety autorovi blogu řekl, že "studie o pocitu štěstí nebo spokojenosti nemá moc rád". A dodal tehdy: "Myslím, že coby ekonomové bychom se o životní spokojenost a pocity štěstí neměli příliš starat. To je spíše téma pro sociology nebo psychology." Však co, změnit názor může každý.

Ale zpět k vlastní studii, v níž oba ekonomové zpracovali rozsáhlá data za obyvatele USA, Kanady, Velké Británie a Německa.

První závěr badatelského dua není kdovíjak novátorský: fyzická krása zvyšuje životní spokojenost člověka, jenž je jí nadán. Zajímavější může být, že tento efekt je z velké části nepřímý. Libý fyzický vzhled obecně ústí - jak již ekonomové vědí z předchozích výzkumů - například v poměrně vyšší mzdu či lepší vyhlídky na "sbalení" opravdu kvalitního životního partnera. Obé pak dlouhodobě zvyšuje i životní spokojenost samu.

Hamermesh s Abrevayou vysledovali zmíněný efekt jak u mužů, tak u žen. Právě u dívek a dam je však poněkud silnější jeho přímá složka. Dobře jim zkrátka dělá už jen to, když svým vzhledem vyvolají rozruch a "haló", kamkoli vstoupí. To samo o sobě zvyšuje jejich životní spokojenost bez ohledu na to, kolik vydělávají či jak kvalitní je jejich partner. Pro muže je toto "haló", jež vyvolávají, poměrně méně podstatné.

A pak že jsou ješitní jen muži.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.1

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   prosinec 2017

PoÚtStČtSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031