Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

17. 8. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Jak podvádějí novináři aneb Špína z mediálních stájí

Autor: Lukáš Kovanda

06.10.2011 00:01

Velké americké mediální domy jsou čímsi na způsob ministerstva pravdy, slouží establishmentu čili oligarchii, říká Paul Craig Roberts, s nímž autor blogu nedávno rozmlouval. „V USA není nezávislý tisk. Vymizel na sklonku 90. let, když Clintonova administrativa nechala pár velkých mediálních megafirem koupit poslední nezávislá média," pokračuje Roberts. Mediální sektor je tak nyní podle něj až tuze koncentrovaný - vládne mu pět velkých společností. Jednolitou „propagandu", jak říká, prý narušují stále populárnější americká vysílání ruské televize Russia Today a íránské Press TV.

Zda silná koncentrovanost amerického mediálního sektoru skutečně ústí ve vychýlené zpravodajství, ve sníženou kvalitativní úroveň zvěstovaných informací, zkoumají v nové studii, zveřejněné Kalifornskou univerzitou v Berkeley, na rozsáhlých datech ekonomové Stefano Delavigna a Alec Kennedy. Zatímco Roberts ve své kritice americké mediální scény zjevně cílí zejména na vychýlení politického zpravodajství, zmíněné duo ekonomů si vybírá oblast méně závažnou, totiž showbusiness. I tak ovšem jejich závěry mohou vystihovat obecnější neduhy mediální scény v USA.

Nuže, jaké ty závěry jsou? Zásadní problém tkví podle autorů v tom, že koncentrovanost médií vede ke střetům zájmu. Například médium náležející pod stejnou korporaci jako filmové studio, může vychýleně - totiž nezaslouženě příznivě - hodnotit „bijáky", jež má ono studio na svědomí. Tak tomu podle řečené studie opravdu je. Ekonomové na vzorku čítajícím statisíce textů shledali, že recenzenti médií spadajících pod korporaci News Corp. „nadržují" filmům, které produkuje studio 20th Century Fox (které náleží do téže korporační „stáje").

Jiná korporace, Time Warner, na to jde poněkud odlišně, leč výsledek je v zásadě týž: recenzenti píšící pro média z její „stáje" postupují v souladu s takzvaným „vychýlením vynecháním" (omission bias) - recenzovány jsou spíše jen ty filmy studia Warner Bros., které už za sebou mají nějaké ty kladné ovace a je tudíž patrné, že propadákem nebudou (možné propadáky bývají naopak z recenzního procesu vynechány).

Silné vychylující tlaky (způsobené koncentrací odvětví) tedy existují. A to běží jen o showbusiness, ne o politiku.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  6.28

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   srpen 2017

PoÚtStČtSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031