Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

29. 5. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Proč je tolik půvabných a zároveň hloupých dívek? Vědci odpovídají

Autor: Lukáš Kovanda

02.09.2012 00:01

Není to pravidlo, ale jistá tendence určitě ano: atraktivní dívky bývají mnohdy i těmi vyloženě hloupými. Proč?

Někteří věří v nadpozemskou sílu, v jakousi neviditelnou ruku, která spravedlivě rozděluje bohatství a krásu - které je přidáno onde, té je ubráno jinde. Tuto víru sdílí zejména ti lidé, jimž je vlastní uchýlení mysli, které psychologové označují jako vidinu spravedlivého světa (just world illusion). Takoví lidé si namlouvají, že existuje jakási vyšší spravedlnost. Jde však jen o způsob, jímž je jejich vlastní mysl chrání před evidentními nespravedlnostmi, jichž je svět pochopitelně plný. Ostatně, jsou mezi námi jak sexy a zároveň inteligentní dívky, tak ošklivé a ještě k tomu hloupoučké.

Ekonomové by ale nejspíše odpověděli poukazem na takzvaný paradox hojnosti (někdy také označovaný za prokletí z dostatku zdrojů; resource curse). Paradox vysvětluje, proč země či ekonomiky, které si rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek přírodního bohatství - na nedostatek ropy, plynu či jiných surovin -, často vykazují jen poměrně nízkou produktivitu. Zásadním vysvětlením paradoxu je pochopitelně nedostatečná motivace - jistota a relativní snadnost příjmu oslabuje v obyvatelstvu takové země podněty k usilovné práci, k inovativní činnosti, k invencím a objevům. To se dlouhodobě zrcadlívá v poměrně nízké produktivitě. A s dívčí krásou to není jiné.

Jak říká (odpověd č. 5) Daniel Hamermesh (rozhovor), ekonom, jenž se průkopnicky zabývá ekonomickými důsledky lidské (ne)atraktivity, lidé jsou si zpravidla moc dobře vědomi, zda a nakolik jsou či nejsou atraktivní. Výrazně sexy dívky si tudíž mnohdy už v raném věku, v pubertě, uvědomují, že jim bylo naděleno více než většině ostatních. Zájem mužů je v tom záhy utvrdí.

Jenže hojnost krásy, kterou jim jejich geny nachystaly, ústí v určitou demotivaci. Jistota a relativní snadnost příjmu (jejž zajistí pravděpodobně nadprůměrně finančně zajištěný partner - krásky mívají vždy z čeho vybírat) oslabuje niterné podněty půvabných dívek k usilovné práci v podobě vzdělávání se či jiné formě budování svého lidského kapitálu.

Stejně jako země bohaté na zdroje dostaly krásky své klíčové aktivum - půvab - zadarmo. Pro mnohé z nich to je vskutku prokletí. Tak se však zpravidla ukáže hlavně až ve druhé půli života, když již svoji hloupost nemají čím překrýt.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.83

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   květen 2017

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031