Červánek / Lukáš Kovanda

TÝDEN.CZ

21. 11. 2017
Rubrika: Pop-ekonomie

Chlapi jsou zbabělci, prokázali vědci

Autor: Lukáš Kovanda

04.10.2012 10:33

Jak zatočit s korupcí? Instalovat do vrcholných funkcí více žen - ty jednají čestněji než muži.

I takové rady bývaly ke slyšení. Definitivně vezmou za své se zmizením Věcí veřejných - partaje, v níž se to sukněmi jen hemžilo, partaje, v níž to obálkami jen šustilo. S pádem té strany tedy padá i jeden z genderových mýtů.

Lidé si jich však vybájili mnohem více - i ten, že muži dokážou jednat čestně, ba hrdinně, alespoň ve vypjatých situacích.

Nejdříve zachraňte ženy a děti, rozkazují přece ve filmech kapitáni „klaďasové", kteří pak potápějící se plavidlo opouštějí jako poslední. Jenže realita bývá jiná a zbabělé jednání kapitána lodi Costa Concordia, která se v lednu potopila u italských břehů, není historicky vlastně nikterak výjimečné, jak dokládá nová studie ekonomů Mikaela Elindera a Oscara Erixsona z Uppsalské univerzity.

Oba badatelé analyzují celkem osmnáct velkých námořních katastrof, k nimž došlo v běhu tří století a které zasáhly do osudu patnácti tisíc lidí více než třiceti národností. Hledají přitom odpověď na otázku, zda se dění na potápějící se lodi odehrává tak jako v případě Costy Concordie, nebo naopak jako před stovkou let, kdy svůj nedlouhý život končil Titanic. Shledávají, že katastrofa Titaniku - kterou přežilo sedmdesát procent žen a dětí, zatímco jen dvacet procent dospělých pasažérů mužského pohlaví - je vlastně dost atypická. Obecně se tomu má totiž tak, že ženy sdílejí výrazně slabší vyhlídky než muži, že případnou námořní katastrofu přežijí. A to dokonce i ty, co se plaví s Brity - ekonomové totiž prokazují, že ani pověstní angličtí gentlemani nedostávají v krizových okamžicích své reputaci.

Statistika dokládá i to, že kapitáni a posádka přežívají mnohem spíše než pasažéři. Vyšší podíl přeživších žen než mužů vlastně charakterizuje jen dvě námořní katastrofy z těch analyzovaných osmnácti, a sice přeměnu ve vrak plavidla Birkenhead v roce 1852 a právě konec Titaniku. Ačkoli ve všech ostatních případech lidé jednali každý sám za sebe, zachraň se, kdo můžeš, a přežívali tudíž spíše muži, tyto dvě katastrofy stačily na to, aby vznikl genderový mýtus o hrdinných kapitánech a šlechetných mužích vůbec.

Normální je však zbabělost.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.24

Diskuze

Lukáš Kovanda

Červánek je můj nejoblíbenější druh mraku. Kondenzuje v sobě vedle vodních par i fabulózní směs romantiky, naděje, optimismu, touhy... Co to má společného s ekonomií? Nic. Anebo možná všechno. Vítám Vás na blogu převážně populární ekonomie, čili pop-ekonomie: ano, pop-ekonomové se neštítí kalkulovat ani romantiku, naději, optimismus a touhu...

Oblíbenost autora: 7.68

O autorovi

Hlavní analytik časopisu Týden je též ředitelem společnosti Prague Twenty a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE. Bádá ve sféře filozofie a metodologie ekonomické vědy, vědecké texty publikuje v žurnálu Politická ekonomie. Je autorem knihy Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, bestselleru Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize a nejnověji "učebnice pop-ekonomie" s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé. Disclaimer: Informace na této stránce jsou poskytovány pouze s úmyslem diskutovat na dané téma, nejsou investičními doporučeními. Za žádných okolností nepředstavuje tato informace doporučení k nákupu či prodeji cenných papírů.

Kalendář

<<   listopad 2017

PoÚtStČtSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930